Fecri Ati özellikleri temsilcileri kısaca

yorumsuz
554 views
Fecri Ati özellikleri temsilcileri kısaca

Fecri Ati edebiyatı nedir kısaca hakkında bilgi , Fecr-i Ati topluluğu temsilcileri , dönemi , edebiyatı , eserleri kısa özet ödev için düzenlenmiş bilgilerdir. Tamamı güncel yenidir. Bilgiler kütüphane kaynakçalı farklı kitaplardan alıntılar yapılarak tek başlık altında derlenmiştir. Tek sayfa çıktı almak için uygun. Başlayalım.

 

Fecri Ati Topluluğu ( Fecr-i Ati)

1909 ile 1912 yılları arasında geçen dönemdir. 1901’de, Servet-i Fünun mecmuası etrafında, kendilerine Fecr-i Âtî adını veren yeni bir nesil toplanmıştır. Servet-i Fünun topluluğu dağıldıktan sonra 1909 yılında Yakup Kadri, Ahmet Haşim, Refik Halit, Fuat Köprülü, Ali Canip, Şehabettin Sü-leyman, Celâl Sahir, Tahsin Nihat, Emin Bülent gibi isimler bir araya gelerek yeni bir topluluk oluştururlar.

Fecri Ati Özellikleri

  1. Topluluk, sanat hayatına bir bildiriyle başlar.
  2. Sanatın saygıdeğer ve şahsi olduğu anlayışını benimserler. Onlar Servet-i Fünun’u batılı edebiyatı tam olarak oluşturamamakla suçlarlar.
  3. Fransız edebiyatını örnek alırlar.
  4. Dilleri süslü, sanatlı, ağdalı ve ağırdır. Aşk ve tabiatı konu olarak işlemişlerdir.
  5. Aşk genellikle hissi ve romantiktir. Tabiat tasvirleri ise gerçekçi değil, Haşim’de olduğu gibi şahsîdir.
  6. Kısa ömürlü olan bu topluluk, Servet-i Fünunculardan daha sade bir dil kullanmış sembolizm, empresyonizm ve romantizm gibi akımları eserlerine uygulamışlar, Avrupai edebiyat ile Milli edebiyat arasında bağ oluşturmuşlardır.
  7. Aruzla şiir yazan Fecrl Ati şairlerinin en tanınmış ve en orijinali Ahmet Haşim’dir. Şiire herhangi bir yenilik getirmemişlerdir.
  8. Servet-i Fünun’un devamı olmaktan öteye gidememişlerdir.
  9. Sanat anlayışlarında birlik ve bütünlük olmadığı için 1912’de dağılmışlar, ferdî olarak değişik alanlarda eserler vermişlerdir.

Fecri Ati Topluluğu Dönemin Sanatçıları – Temsilcileri

AHMET HAŞİM (1884–1933)

Fecr-i Âtî şiirinin en önemli ismidir. Sanat için sanat yapmıştır. Sembolizmin en önemli temsilcisidir. İşlediği başlıca temalar: tabiat ve aşktır. Şiirlerinde hayalle birlikte musikiye önem vermiştir. Lirik bir şairdir. Tamamen aruzu kullanmıştır. Dili süslü ve sanatlıdır. En çok serbest müstezadı kullanmıştır. Şairin şahsında var olan içe dönüklük, şiirlerinde realiteden kaçış olarak ortaya çıkar. Şiirlerini “Piyale ve Göl Saatleri” adlı eserlerinde toplamıştır.
Nesirleri: Gurabâhâne-i Laklakan, Bize Göre, Frankfurt Seyahatnamesi.

REFİK HALİT KARAY (1888–1965)

Fecr-i Ati’ den sonra Millî edebiyat hareketine katılmıştır. Eserlerini de bağımsız bir şahsiyet olarak vermiştir. Edebi hayatı köşe yazarlığı ile başlamıştır. Sonra da sırayla hikayeciliği ve romancılığı gelir. İlk yazılarında günlük hayatı ele almış, sosyal hayattaki çarpıklıkları, zekî ve nükteli bir üslûpla dile getirmiştir. Hayatın gülünç yanlarını karikatürize etmiştir.
Eserleri: Romanları: İstanbul’un İç Yüzü, Çete, Sürgün, Nilgün, Bugünün Saraylısı, Kadınlar Tekkesi, Anahtar, Yezidin Kızı, Çete, Karlı Dağdaki Ateş.
Hikayeleri: Memlekete Hikâyeleri, Gurbet Hikâyeleri (Hatay’da sürgünde yazdığı eseridir).
Hiciv ve Mizah Yazıları: Kirpinin Dedikleri, Deli, Tanıdıklarım, Guguklu Saat, Ago Paşanın Hatıratı, Bir Avuç Saçma.
Edebi Anı: Sakın Aldanma, İnanma Kanuna, Üç Nesil Üç Hayat.
Oyun: Deli, Kanije Müdafası.

 

Sosyal Medyada Paylaş Facebook Twitter Google+

Etiketler: , ,
Eklenme Tarihi: 3 Mart 2019

Facebook Yorumları

Konu hakkında yorumunuzu yazın